داروهای درمان روماتوئید آرتریت

درمان روماتوئید آرتریت

داروهای درمان روماتوئید آرتریت

داروهای درمان روماتوئید آرتریت 1024 633 دکتر سیما صدیقی

هدف از درمان روماتوئید آرتریت کنترل التهاب مفصل می باشد که علت اصلی آسیب و تخریب مفصل در صورت عدم کنترل التهاب می باشد. چندین دارو جهت درمان روماتوئید آرتریت مورد استفاده قرار می گیرند که به اختصار در مورد آن توضیح می دهیم.

 

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی :

این داروها که شامل داروهای مسکن همچون دیکلوفتاک و ایبوبروفن و…. می باشد در قدیم برای درمان روماتوئید آرتریت مورد استفاده قرار می گرفت ولیکن هم اکنون با توجه به داروهای جدیدتر این داروها فقط جهت درمان علامتی و تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

عوارض استفاده از داروهای مسکن :

استفاده مداوم و مزمن از این داروها می تواند منجر به عوارض جانبی از جمله التهاب معده ، زخم معده و حتی نارسایی کلیه شود.

 

کورتن ها :

این داروها برای درمان بیماری روماتوئید آرتریت بسیار مفید می باشند زیرا علاوه بر کنترل التهاب مفاصل می تواند مانع تخریب غضروف مفصلی و پیشرفت بیماری شوند.

 

دز کورتنی :

معمولا از دزهای پایین تا متوسط کورتنی جهت درمان بیماری روماتوئید آرتریت استفاده می شود. البته از دزهای بالاتر برای تظاهرات خارج مفصلی بیماری استفاده می شود مثل درگیری ریوی.

 

زمان اثر کورتن :

این داروها معمولا خیلی سریع باعث کنترل درد و التهاب می شوند و معمولا همراه با سایر داروهای دیر اثر در درمان روماتوئید آرتریت مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آیا تزریق داخل مفصلی کورتن در بیماران مبتلا به روماتوئید آرتریت توصیه می گردد ؟

در صورتی که یک یا دو مفصل شدیدا ملتهب وجود داشته به جای افزایش دز داروهای خوراکی می توان از تزریق داخل مفصلی کورتنی استفاده نمود که در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت منجر به کاهش شدید درد و تورم مفصل مبتلا می شود.

 

هیدروکی کلروکین :

یکی دیگر از داروهای مفید در درمان بیماری روماتوئید آرتریت می باشد ولیکن هنگام تجویز این دارو معاینه سالیانه چشم توصیه می گردد.

 

سولفاسالازین :

از دیگر داروهای مفید می باشد که مورد استفاده قرار می گیرد ولیکن در کسانی که به ترکیب سولفا حساسیت دارند تجویز نمی شود. از عوارض این داروها مشکلات گوارشی به صورت تهوع و استفراغ و نفخ شکم و دلپیچه می باشد.

 

متوترکسات :

یکی از مفیدتریت و سریع اثرترین داروها در درمان بیماری روماتوندی آرتریت می باشد. این دارو معمولا فقط یک یا دو بار در هفته تجویز می بشود و حتما همراه با قرص اسیدفولیک بایستی مصرف شود جهت کاهش عوارض گوارشی و کبدی

 

داروهای بیولوژیک :

این داروها که اخیرا وارد بازار دارویی ایران شده است و تحولی عظیم در درمان این بیماری ایجاد نموده است و شایعترین داروهای مورد استفاده شامل :

  • آلتبرل یا ابرل آمپول هایی هستند که به طور زیرپوستی فقط هفتگی ۱ یا ۲ نوبت مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سینارود آمپولی زیر پوستی که هر ۲ هفته یکبار مورد استفاده قرار می گیرد
  • اینفلیکساب ( inflixamb ) که به صورت دریدی دوره ای مورد استفاده قرار می گیرد.